Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactics of primary education --- klassenmanagement --- klassfeer --- klasgroepen
Choose an application
Educational psychology --- Didactic strategies --- groepsdynamica --- klasgroepen --- interactie
Choose an application
Educational sciences --- klassfeer --- pedagogisch klimaat --- klasgroepen --- sociale opvoeding
Choose an application
Starten met groepsvorming is het handigst aan het begin van het schooljaar. Maar eigenlijk is iedere dag een goede dag om ermee te starten. Deze Wijzer in groepsvorming kan je daarbij helpen!De handleiding geeft je een goede theoretische onderbouwing voor je dagelijkse klassenpraktijk. De kaarten bevatten, per fase van de groepsvorming, eerst praktische tips en vervolgens bijna 50 activiteiten die zijn toegespitst op wat nodig is op dat moment.Van kennismakingspelletjes tot afscheid nemen, van omgaan met verschillen tot omgaan met groepsdruk, van afspraken maken tot discussies voeren; met deze activiteiten werk je aan een veilige en positieve groep.(https://www.uitgeverijpica.nl/titels/hulpmiddelen/wijzer-in-groepsvorming-pica)
Games --- spellen --- groepen --- klasgroepen --- werkvormen --- Groepsvorming --- Basisonderwijs --- Groepsdynamiek --- Pedagogisch klimaat --- Werkvorm --- Sociology of education --- Primary education
Choose an application
Klasmanagement gaat over de agogische en organisatorische inzichten en vaardigheden die nodig zijn voor een doeltreffende omgang met de klas. Voor de aanstaande leraar als student op stage en voor de beginnende lesgever lijkt ordehandhaving daarbij een eerste bekommernis. Dit boek presenteert een kader van waaruit gedacht en gewerkt kan worden aan dit traditioneel nogal verwaarloosde aspect van de lerarenopleiding. Een dergelijk ordeningskader is essentieel voor het scheppen van een optimale leeromgeving. Het bewijst echter evengoed zijn nut bij het ondervangen van de sociale angst en de gevoelens van onzekerheid die de beginner gewoonlijk ten deel vallen. Het boek richt zich ook toto de meer ambitieuze leraar die de knepen van het vak allang kent, maar de beperkingen van het gangbare klassysteem wil overstijden. Vanuit twee sterk verschillende invalshoeken wordten middelen aangereikt om te werken aan een positief klasklimaat. Hierbijstaat niet alleen het management in voor de gepaste leeromgeving, er wordt ook geïnvesteerd voor meer besef van verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij de leerlingen.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- klasgroepen --- didactische werkvormen --- lerarenopleiding
Choose an application
Klasmanagement gaat over de agogische en organisatorische inzichten en vaardigheden die nodig zijn voor een doeltreffende omgang met de klas. Voor de aanstaande leraar als student op stage en voor de beginnende lesgever lijkt ordehandhaving daarbij een eerste bekommernis. Dit boek presenteert een kader van waaruit gedacht en gewerkt kan worden aan dit traditioneel nogal verwaarloosde aspect van de lerarenopleiding. Een dergelijk ordeningskader is essentieel voor het scheppen van een optimale leeromgeving. Het bewijst echter evengoed zijn nut bij het ondervangen van de sociale angst en de gevoelens van onzekerheid die de beginner gewoonlijk ten deel vallen. Vanuit twee sterk verschillende invalshoeken worden middelen aangereikt om te werken aan een positief klasklimaat. Hierbij staat niet alleen het management in voor de gepaste leeromgeving, er wordt ook geïnvesteerd voor meer besef van verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij de leerlingen.
didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Didactic strategies --- klasgroepen --- Classroom management --- Handbooks, manuals, etc. --- Klassenmanagement --- Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Communicatie --- Motivatie --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In dit boek wordt uitgebreid ingegaan op het groepsproces in de klas. Centraal staat hoe je als leerkracht via allerlei oefeningen een positieve groep kunt creëren en wat het effect hiervan is op het leef- en leerklimaat in de klas. In een positieve groep is de ordeproblematiek niet of nauwelijks aanwezig. De ordeprobelematiek wordt in 'Grip op de groep' specifiek benaderd vanuit het perspectief van de groepsdynamica.
groepsprocessen --- groepsgedrag --- didactiek --- 37.064 --- Groepen --- Groepsdynamica --- Klasgroepen --- Waarden --- 102098.jpg --- Groepspsychologie ; basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Klassenmanagement --- Tucht --- Groepsdynamiek --- Waardevorming --- Klasklimaat --- Relatie leraar - leerling --- Klassfeer
Choose an application
In De Groepscode geeft Van Engelen leraren ? in zowel het primair als in het voortgezet onderwijs ? inzicht in de vele aspecten van groepsvorming, en krijgt de lezer handvatten om deze processen succesvol te kunnen beïnvloeden.Aan de orde komt welke zaken van invloed zijn op de groep, zowel in positieve als in negatieve zin. Er is ook aandacht voor het omgekeerde: de invloed van de groep op onder andere het leren, want er is een nadrukkelijk verband tussen de sfeer in de groep (de sociale eenheid) en het leerproces.Bij groepsdynamiek speelt ook de leeftijdsfase van de kinderen een rol; een grotere wereld van pubers heeft meer en andere invloeden dan de kleine wereld van de kleuters. Denk aan zaken als maatschappelijke verwachtingen, gender en sociale vaardigheden. Verder komt het werken met en in de groep uitgebreid aan bod; want als leraar werk je niet alleen met de groep, maar ben je er zelf ook op een unieke manier onderdeel van.Met een gedegen theoretische ondergrond en de koppeling naar de praktijk kan dit boek gezien worden als een basishandboek over groepsvorming en groepsdynamiek.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/de-groepscode-pica
Groepsdynamiek --- Groepsvorming --- Onderwijs --- Groep --- Kind --- Jongere --- Relatie leraar - leerling --- Klassfeer --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Groepsdynamica --- Primary groups --- Teaching --- groepsdynamica --- klasgroepen --- groepen --- groepsvorming
Choose an application
Veel scholen lopen binnen de huidige organisatie van het onderwijs tegen grenzen aan. Hoe kun je passend onderwijs bieden en voldoende differentiëren in een traditionele jaarklas? Hoe ga je om met het lerarentekort? Hoe geef je leraren een minder geïsoleerde positie?De sterk veranderde samenleving lijkt te vragen om een andere inrichting van het onderwijs. Diverse basisscholen en kindcentra kiezen er daarom voor om hun organisatie te ontschotten: de jaarklassen maken plaats voor grotere eenheden. Kinderen leren binnen deze unit en groeien daar in hun zelfstandigheid. Een team van onderwijskrachten is samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle kinderen.De auteurs van dit boek zijn al jaren nauw betrokken bij deze onderwijsvernieuwing, die vorm kreeg in de projecten TOM en SlimFit. In dit boek tekenen ze de resultaten en ervaringen van de scholen op. Wat zijn de belangrijkste aspecten van unitonderwijs, waar moet je op letten als je anders wilt organiseren en hoe begin je? Naast inzichten uit de praktijk bevat dit boek ook praktische tips en een gedegen theoretische onderbouwing.(https://shop.bazalt.nl/leren-anders-organiseren)
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- onderwijsvormen --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsopvattingen --- onderwijsorganisatie --- klassen --- Graadklassen --- Groepering van leerlingen --- Basisonderwijs --- Klasgroepen --- Onderwijsorganisatie --- Schoolontwikkeling --- Onderwijsvernieuwing --- Jaarklassensysteem --- Klasdoorbrekend werken --- Unitonderwijs --- graadklassen --- Klasoverschrijdend werken
Choose an application
Met gevarieerde opdrachten, spel en creativiteit leren kinderen met de training "wij zijn een groep" elkaars goede eigenschappen en vaardigheden kennen. Een klas waarin gepest wordt, een die na een vakantie samengevoegd is, of een klas die uit subgroepjes bestaat en kinderen buitensluit wordt hierdoor gestimuleerd om elkaar te helpen en om elkaar positieve feedback te geven. Ook afspraken leren maken, problemen samen oplossen, omgaan met pesten en grenzen aangeven zijn sociale vaardigheden die geoefend worden met als doel de sfeer in de klas te verbeteren."Wij zijn een groep" is een training voor de basisschool om het groepsgevoel positief te stimuleren. De training kan ingezet worden vanaf de middenbouw.
groepswerk --- socio-emotionele opvoeding --- sociale vaardigheden --- Groepsdynamiek --- groepen begeleiden --- 305.2 --- Psychologie van groepen --- Didactic strategies --- Didactics of primary education --- klassenmanagement --- basisonderwijs --- klasgroepen --- didactische werkvormen --- 474.21 --- groepen --- groepsgevoel --- Samenwerken --- Groepstraining --- Basisonderwijs --- 474.2 --- Didactics of social education --- Primary education
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|